איש מקבל הרדמה בעת טיפול שיניים

מה ההבדל בין סוגי ההרדמות השונות?

הרדמה כללית היא מצב של חוסר הכרה זמני מבוקר המאפשר למטופלים לעבור ניתוח או פרוצדורות רפואיות אחרות מבלי לחוות כאב. הרדמה מלאה היא סוג של הרדמה המשתמשת בשילוב של תרופות וגזים בשאיפה כדי לגרום להרדמה.

בעוד שהרדמה מלאה היא הסוג הנפוץ ביותר של הרדמה בניתוח, ישנם למעשה ארבעה סוגים שונים של הרדמה: מקומית, אזורית, כללית והרדמה מלאה. בואו נסתכל מקרוב על כל סוג.

הרדמה מקומית

הרדמה מקומית מרדימה אזור מסוים בגוף. היא משמשת לעתים קרובות להליכים קלים, כגון הסרת נגעים בעור או תפירת חתך. בדרך כלל הרופא מזריק תרופות לאזור של הפרוצדורה המתוכננת סביב קצות העצבים כדי להרדים את האזור. המטופל יהיה ער במהלך ההליך וסביר להניח שירגיש לחץ,מגע אך ללא כאב. הרדמה מקומית בדרך כלל חולפת תוך מספר שעות.

הרדמה אזורית

הרדמה אזורית מרדימה שטח גדול יותר מאשר הרדמה מקומית. היא משמשת לעתים קרובות להליכים על הידיים, הרגליים או אזור פלג הגוף התחתון. ישנם שני סוגים של הרדמה אזורית – חסימה אפידורלית וחסימה בעמוד השדרה. הרדמה אפידורלית מרדימה את החצי התחתון של הגוף על ידי הזרקת תרופות לחלל האפידורלי סביב חוט השדרה. חסם עמוד השדרה מרדים את החצי התחתון של הגוף על ידי הזרקת תרופות ישירות לנוזל השדרה המקיף את חוט השדרה. המטופל יהיה ער במהלך ההליך אך לא ירגיש שום כאב. הרדמה אזורית חולפת בדרך כלל תוך מספר שעות עד מספר ימים.

הרדמה מלאה

הרדמה מלאה היא כאשר המטופל נמצא ללא הכרה יזומה במהלך הליך רפואי. התרופה מוזרקת דרך IV לווריד או שמהטופל יכול לנשום אותה דרך מסכה כגז. הרדמה מלאה משמשת לניתוחים פולשניים יותר, כגון ניתוח לב פתוח או הסרה של גידולים גדולים וגם . משך הזמן שבו אתה נשאר מחוסר הכרה תלוי בסוג ובמשך הניתוח ובמהירות בה אתה מתעורר מההרדמה.

בדרך כלל, טיפולי שיניים בהרדמה מלאה נעשים במרפאות לרפואת שיניים על ידי צוות מיומן במיוחד. רמת ההרדמה נמצאת במעקב שוטף במהלך הטיפול על ידי הרופא המרדים מומחה והאחות.

רוב האנשים מתעוררים תוך 30 דקות עד שעה לאחר הניתוח. אנשים שקיבלו תרופות IV עשויים להישאר ישנים זמן רב יותר – לפעמים עד מספר שעות לאחר הניתוח. ההחלמה מהרדמה מלאה יכולה להימשך בין דקות למספר שעות בהתאם לגורמים כמו גיל, בריאות כללית, סוג הניתוח, סוג חומר ההרדמה וכו.

הרדמה סדציה (טשטוש)

הרדמת סדציה ידועה גם בשם "טשטוש" מכיוון שהיא מייצרת שינה קלה וממנה ניתן להתעורר בקלות. זו לא שינה אמיתית כי המטופל עדיין יכול להגיב לשאלות ולעקוב אחר פקודות מהרופא או האחות, אם כי יש מצבים שהמטופל לא זוכר הרבה מההליך לאחר סיומו (זה נקרא "אמנזיה"). ניתן להשתמש בסדציה כאשר הרדמות מקומיות או אזוריות אינן אפשריות או כאשר יש צורך בהקלה נוספת בחרדה במהלך פרוצדורות ארוכות כגון לידה.

למה צריך לצפות לפני, במהלך ואחרי הרדמה מלאה?

לפני ההרדמה הכללית, הרופא יבצע בדיקה גופנית וישאל על ההיסטוריה הבריאותית. הקפידו לספר לרופא על כל אלרגיה, תגובות קודמות להרדמה ותרופות שאתם נוטלים (כולל תרופות ללא מרשם ותוספי מזון). הרופא שלכם גם יסביר את הסיכונים והיתרונות של ההרדמה וההליך.

זה נכון גם לגבי השתלת שיניים בהרדמה מלאה במרפאות לרפואת שיניים. רמת ההרדמה נמצאת במעקב שוטף במהלך הטיפול על ידי רופא השיניים והמרדים.

סיכום:

כפי שניתן לראות, ישנם ארבעה סוגים שונים של הרדמה – הרדמה מקומית, אזורית, מלאה וטשטוש – ולכל הרדמה יש יתרונות וחסרונות משלה בהתאם למצב. שוחחו עם הרופא שלכם על איזה סוג של הרדמה יהיה הטוב ביותר עבורכם במהלך ההליך הרפואי הבא!

חשוב לציין כי במרפאת שיניים גולדמן בחולון פועל צוות של רופאים מומחים  בראשו של ד"ר גולדמן יולי מומחה ברפואת הפה ואחראי תחום של סדציה והרדמה כללית בבית ספר לרפואת שיניים אוניברסיטת תל אביב.

שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב twitter
Twitter

צור קשר

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

מאמרים נוספים

יצירת קשר

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם!